کد مطلب:28001 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

عید غدیر در اسلام












884. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:روز غدیر خم، برترین عید امّت من است و آن، روزی است كه خداوند متعال به من فرمان داد تا برادرم علی بن ابی طالب را نشانه ای برای این امّت قرار دهم تا پس از من، بدان، راه یابند و آن، روزی است كه خداوند، دین را در آن به كمال رسانْد و نعمت را بر امّتم تمام كرد و دین اسلام را برایشان پسندید.[1].

885. امام حسین علیه السلام:در [ یكی از سال های] دوران خلافت امیر مؤمنان، جمعه و غدیر با هم یكی شدند. امام علیه السلام پنج ساعت از آن روزْ گذشته به بالای منبر رفت و به حمد و ثنای الهی پرداخت، حمدی كه مانندش شنیده نشد و ستایشی از خدا كرد كه كسی جز او [ چنین ستایش] نكرد. آنچه از آن به یاد مانده، این است...:

«سپس ای گروه مؤمنان! خداوند متعال، امروز، دو عید بزرگ و سترگ را برایتان جمع كرد - كه هیچ یك بدون دیگری برپا نمی شود -، تا عطای نیكویش را برایتان تمام گردانَد و بر طریق هدایتش نگاهتان دارد و شما را دنباله رو آثار كسانی قرار دهد كه از پرتو هدایتش نور گرفته اند و شما را بر راه روشن اعتدال، به سوی خود در آورد و عطایای خجسته اش را بر شما فراوان كند.

پس، جمعه را روز اجتماع قرار داد و برای پاك كردن گذشته ها و نیز برای شستن پلیدی هایی كه انسان از جمعه ای تا جمعه دیگر گرد می آورد، به سوی آن فرا خوانْد و آن را تذكّری برای مؤمنان و نمایش بیم متّقیان قرار داد و پاداش اعمال مطیعان را در آن، چندین برابر پاداش دیگر روزها بخشید و آن را این گونه قرار داد كه جز با پذیرش فرمان ها و باز ایستادن از نهی ها و سر فرود آوردن به اطاعتش در آنچه بر آن برانگیخت و دعوت كرد، كمال نمی یابد.

پس، توحیدش جز با اعتراف به نبوّت پیامبرش پذیرفته نمی شود و دینش جز با ولایت آن كه به ولایتش فرمان داده، مقبول نمی اُفتد و اسباب فرمانبرداری اش جز با چنگ زدن به ریسمانش و ریسمان اهل ولایتش، سامان نمی یابد. پس در روز دُوح[2] بر پیامبرش چیزی فرو فرستاد كه اراده او را در انتخاب خالصان و برگزیدگانش روشن كرد....

بی گمان، این، روزی بزرگ مرتبه است. در این [ روز است كه] فَرَج (گشایشْ) واقع شد و درجه ها رفیع گشت و حجّت ها آشكار گردید و آن، روز آشكار كردن و روشن نمودن جایگاهِ نمایان [ ولایت] و روز كمال دین و روز پیمانِ بسته شده و روز گواه و گواهی شده است....

خدا شما را بیامرزد! پس از پایان مراسم [ عید غدیر]، بازگردید و بر خانواده تان گشایشی فراهم سازید و به برادرانتان نیكی كنید و پروردگار خود را بر نعمت هایی كه به شما ارزانی داشته، سپاس بگذارید. گرد هم آیید تا خداوند، پراكندگی تان را سامان بخشد و به هم نیكی كنید تا خدا رشته الفت شما را نگسلد. نعمت های الهی را به هم هدیه دهید، همان گونه كه خداوند، در این روز بر شما منّت نهاد و پاداش را در آن، چندین برابر عیدهای پیشین و پسین و غیر از آن قرار داد.

نیكی در آن [ روز]، ثروت می آورد و عمر می افزاید، و مهربانی به همدیگر در آن، رحمت و رأفت خداوند را سبب می شود. از فضل خدا به برادران و خانواده تان، تا سر حدّ توان، ببخشید و تا آن جا كه دستتان می رسد، برایشان مهیّا دارید. با هم خوش رو باشید و در دیدار یكدیگر، اظهار شادمانی كنید و بر آنچه خداوند به شما بخشیده، سپاس بگزارید. به كسی كه به خیر شما امید دارد، افزون بر آن بدهید و به ناتوانان خود، همچون خود و هر اندازه كه از دستتان برمی آید، بخورانید.

[ انفاقِ] یك درهم در این روز، پاداش [ انفاقِ] صد هزار درهم [ در روزهای دیگر] و [ حتّی] بیشتر را از سوی خدایعزوجل دارد.

خداوند متعال به روزه این روز، فرا خوانده و پاداش بزرگی را برای آن به عهده گرفته است، به گونه ای كه اگر بنده ای جوان، از آغاز دنیا تا پایان آن، روزهایش را روزه بگیرد و شب هایش را برخیزد، به پای روزه خالصانه این روز نمی رسد.

هر كس كه پیش از درخواست برادر دینی اش، به یاری او بشتابد و از سر رغبت، به او نیكی كند، پاداش كسی را دارد كه این روز را روزه گرفته و شبش را برخاسته باشد».[3].

886. الكافی - به نقل از حسن بن راشد -:به امام صادق علیه السلام گفتم:فدایت شوم! آیا بجز دو عید [ فطر و قربان]، عید دیگری برای مسلمانان هست؟ گفت:«آری، ای حسن! از آن دو، بزرگ تر و والاتر [ نیز هست]».

گفتم:و آن كدامین روز است؟ گفت:«روز نصب امیر مؤمنان - كه درودها و سلام خدا بر او باد - [ به خلافت] و قرار دادن او [ به عنوان] نشانه ای برای مردم».

گفتم:فدایت شوم! شایسته است در آن، چه كاری بكنیم؟ گفت:«ای حسن! آن را روزه می داری و فراوان بر محمّدصلی الله علیه وآله و خاندانش صلوات می فرستی و از ستمكارانِ بر آنها، به نزد خدا بیزاری می جویی؛ زیرا پیامبران - كه درودهای خداوند بر آنان باد -، اوصیای خود را فرمان می دادند كه روز تعیین خود را به وصایت (جانشینی)، عید بگیرند».

گفتم:پاداش روزه دارِ این روز چیست؟ گفت:«برابر روزه شصت ماه».[4].

887. الكافی - به نقل از سالم -:از امام صادق علیه السلام پرسیدم:آیا برای مسلمانان، عیدی غیر از جمعه و قربان و فطر هست؟ گفت:«آری و احترامش از آنها بیشتر است».

گفتم:فدایت شوم! آن عید، كدام است؟ گفت:«روزی كه پیامبر خدا امیر مؤمنان را [ به خلافت] نصب كرد و گفت:"هركه من مولای اویم، پس علی مولای اوست"».

گفتم:و آن، كدام روز [ هفته] بوده است؟ گفت:«روز را برای چه می خواهی؟ چرا كه سال، می گردد؛ امّا آن، هجدهم ذی حجّه است».

گفتم:شایسته است در آن روز، چه كار كنیم؟ گفت:«خداوند را - كه یادش عزیز باد -، با روزه و عبادت و ذكر محمّدصلی الله علیه وآله و آل محمّدعلیهم السلام یاد می كنید؛ چرا كه پیامبر خدا به امیر مؤمنان وصیّت كرد كه آن روز را عید بگیرد كه پیامبران [ پیشین ]هم چنین می كردند و به اوصیای خود، توصیه می نمودند كه [ روز تعیین وصی ]را عید بگیرند».[5].

888. الخصال - به نقل از مفضّل بن عمر:به امام صادق علیه السلام گفتم:مسلمانان، چند عید دارند؟ گفت:«چهار عید».

گفتم:دو عید [ فطر و قربان] و جمعه را می شناسم. گفت:«بزرگ ترین و والاترین آنها، روز هجدهم ذی حجّه است و آن، روزی است كه پیامبر خدا امیر مؤمنان را در آن، جانشین خود كرد و او را نشانه ای برای مردم قرار داد».

گفتم:لازم است ما در آن روز، چه كنیم؟ گفت:«بر شما لازم است كه از سر سپاس و ستایش خدا، آن روز را روزه بگیرید؛ گرچه خداوند، هر لحظه شایسته سپاس است. پیامبران [ پیشین] هم به اوصیای خود فرمان می دادند كه روز تعیین وصی را به جانشینی، روزه و عید بگیرند. هر كه آن را روزه بدارد، [ پاداشی] برتر از عمل شصت سال دارد».[6].

889. الإقبال - به نقل از ابو الحسن لیثی، درباره امام صادق علیه السلام -:به وابستگان و پیروانش كه حاضر بودند، گفت:«آیا روزی را كه خداوند، اسلام را در آن محكم ساخت و چراغ دین را برافروخت و آن را برای ما و وابستگان و پیروانمان عید قرار داد، می شناسید؟».

گفتند:خدا و پیامبرش و فرزند پیامبرش آگاه ترند. ای سرور ما! آیا روز فطر است؟

گفت:«نه».

گفتند:آیا روز عید قربان است؟

گفت:«نه، و البتّه این دو روز، بزرگ و والایند؛ ولی روز برافروختن چراغ دین، از آن دو، والاتر است و آن، روز هجدهم ذی حجّه است. پیامبر خدا، چون از حجّة الوداع بازگشت و به غدیر خم رسید، خداوندعزوجل به جبرئیل علیه السلام فرمان داد كه هنگام نماز ظهر آن روز، بر پیامبرصلی الله علیه وآله فرود آید و به او فرمان دهد كه به ولایت امیر مؤمنانْ قیام كند و او را برای پس از خود، منصوب نماید و در میان امّتش به جای خود بگمارد.

پس، جبرئیل علیه السلام بر او فرود آمد و گفت:دوست من، محمّد! خداوند، به تو سلام می رساند و می گوید:"امروز به ولایت علی قیام كن تا پس از تو راهنمای امّتت باشد و به او مراجعه كنند و برای آنان، همچون تو باشد".

پس، پیامبرصلی الله علیه وآله گفت:«دوست من، جبرئیل! من بیم آن دارم كه اصحابم، از آن رو كه از او ضربه خورده اند [ و در زمان مشرك بودنشان خونشان به دست او ریخته شده است]، بر او غیرت ورزند و كینه های درونی را آشكار كنند».

پس، جبرئیل علیه السلام بالا رفت و طولی نكشید كه به فرمان خدا فرود آمد و به پیامبرصلی الله علیه وآله گفت:«ای پیامبر! آنچه را از جانب پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ كن، كه اگر نكنی، پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از [ گزند] مردم، حفظ می كند».[7].

پس، پیامبر خدا، بیمناك و ترسیده و هراسان برخاست و در حالی كه پاهایش از شدّت گرما می سوخت، فرمان داد تا جایگاه را تمیز كنند و زیر درختان بزرگ را از خار و خاشاك بروبند و چون انجام شد، فرمان نماز جماعت داد و مسلمانان گرد آمدند، كه در میانشان ابو بكر و عمر و عثمان و دیگر مهاجران و انصار هم بودند. سپس به سخنرانی برخاست و پس از آن، از ولایتْ یاد كرد و آن را بر همه مردم، واجب نمود و فرمان خدا را درباره آن، به ایشان اعلام كرد. مردم، چیزهایی گفتند و به خفا، زمزمه هایی كردند.[8].

890. الأمالی - به نقل از صفوان بن یحیی -:شنیدم امام جعفر صادق علیه السلام می گوید:«هجدهم ذی حجّه، بزرگ ترین عید خداست. آفتاب، در روزی برتر از آن، طلوع نكرد و آن، روزی است كه خدا در آن، دینش را برای آفریدگانش به كمال رسانْد و نعمتش را بر آنان تمام كرد و دین اسلام را برایشان پسندید. خداوند، پیامبری برنینگیخت، جز آن كه [ آن پیامبر، ] وصیّش را در چنین روزی به جای خود نهاد و رهبر امّتش قرار داد. پس، پیروان ما باید بر نعمت بزرگِ شناخت این روز - كه تنها به آنان عطا شده - خدا را به یاد آورند».

گفتم:ای پسر پیامبر خدا! در آن روز، چه كنیم؟ گفت:«آن را روزه بدار، كه روزه اش برابر شصت ماه است. در آن روز به اندازه توان، به خود و عیال خود و هركه در اختیار توست، احسان كن».[9].

891. مصباح المتهجّد - به نقل از ابو هارون عمّار بن حریز عبدی -:در روز هجدهم ذی حجّه بر امام صادق علیه السلام وارد شدم و او را روزه دار یافتم. به من گفت:«امروز، روز بزرگی است. خداوند، حرمت آن را نزد مؤمنان، بزرگ نموده و دین را در آن، برایشان به كمال رسانده و نعمت را بر ایشان تمام نموده و عهد و پیمانی را كه از ایشان گرفته بود، تجدید كرده است».

به او گفته شد كه پاداش روزه این روز چیست؟ گفت:«آن، روز عید و شادمانی و سرور است و روز روزه شكر خدای متعال. روزه آن، برابر روزه شصت ماه از ماه های حرام است»[10]. [11].

892. امام صادق علیه السلام:روزه روز غدیر خم، برابر روزه عمر دنیاست. اگر انسانی به درازای عمر دنیا زندگی كند و [ همه] آن را روزه بدارد، ثواب روزه روز غدیر را دارد و [ نیز] روزه آن، در هر سال، نزد خدای عزوجل برابر صد حج و صد عمره مبرور[12] و مقبول است. و آن، عید بزرگ خداست.[13].

893. امام رضاعلیه السلام:«چون روز قیامت شود، چهار روز، به سوی خدا می شتابند، آن گونه كه عروس را در شب زفاف به حجله می برند».

گفته شد:چه روزهایی؟

گفت:«روز قربان و فطر و جمعه و غدیر. و روز غدیر، میان قربان و فطر و جمعه، مانند ماه در میان ستارگان است و آن، روزی است كه ابراهیم خلیل علیه السلام از آتش، نجات یافت و آن را برای سپاسگزاری از خدا، روزه گرفت و آن، روزی است كه خداوند در آن با راهنما قرار دادن علی علیه السلام به وسیله پیامبرصلی الله علیه وآله، دین را به كمال رسانْد و فضیلت و وصایت او را آشكار نمود. پس، آن روز را روزه گرفت.

و آن، روز كمال [ دین] و به ذلّت افكندن شیطان است و روزی است كه اعمال شیعه و دوستداران آل محمّدعلیهم السلام پذیرفته می شود. آن روز، روز گرهگشایی و سبك كردن بار گناه و روز ارمغان و هدیه است و [ نیز] روز انتشار دانش و روز مژدگانی و شادمانی و بزرگ ترین عید. [ آن روز،] روز استجابت دعا و جایگاه سترگ و روز پوشیدن لباس [ شاد] و كندن [ لباس] سیاه و روز بستن پیمان [ ولایت] و راندن غم ها و روز عفو پیروان گنهكار امیر مؤمنان است.

و آن، روز پیشگامی [ در خیر] و روز صلوات بر محمّدصلی الله علیه وآله و آل محمّدعلیهم السلام و روز خشنودی و روز عید خاندان محمّدعلیهم السلام و روز پذیرش اعمال و روز طلب فراوانی و روز راحت مؤمنان و روز تجارت [ آخرت] و روز دوستی و روز رسیدن به رحمت خدا و روز پاكسازی [ نفس] و روز ترك گناهان كوچك و بزرگ و روز عبادت و روز افطار دادن به روزه داران است و هر كس در آن روز، مؤمن روزه داری را افطار دهد، مانند كسی است كه فئام و فئام و... را اطعام كند» و امام علیه السلام «فئام» را ده بار گفت.

سپس گفت:«آیا می دانی "فئام" چیست؟». گفت:نه. گفت:«یعنی:صد هزار نفر. و آن [ روز]، روز شادباش است. به همدیگر شادباش بگویید و چون مؤمنی برادرش را دید، بگوید:سپاس، خدای را كه ما را از چنگ زنندگان به ولایت امیر مؤمنان و دیگر امامان قرار داد».[14].

894. امام رضاعلیه السلام - در بیان فضیلت روز غدیر -:اگر مردم، فضیلت حقیقی این روز را می دانستند، فرشتگان در هر روز، ده بار با آنان مصافحه می كردند.[15].

895. مصباح الزائر - درباره فیّاض بن محمّد طرسوسی -:در روز غدیر، او پیش امام رضاعلیه السلام بود و عدّه ای از یاران خاصّ حضرت هم در آن جا حضور داشتند كه امام، آنان را برای افطار، نگاه داشته بود و برای خانه هایشان، غذا و هدیه و صِله و پوشاك و حتّی انگشتر و كفش فرستاده بود و وضعیت آنان و اطرافیان خود را تغییر داده بود. [ امام علیه السلام، نیز] وسایل و ابزارهای كاركرده خود را نو كرده بود و فضیلت و سابقه آن روز را بیان می كرد.[16].

ر. ك:ج 9، ص 76 (علی از زبان شاعران/جمال الدین خلعی).

نفحات الأزهار:ج6 و 7 و 8 و 9.

الغدیر:14 - 12/1 و 289 - 267.









    1. الأمالی، صدوق:197/188، بشارة المصطفی:23، الإقبال:264/2.
    2. دوح (جمع «دوحة») به معنای درختان بزرگ است. دوح در این جا، اشاره به درختان غدیر خم دارد كه پیامبرصلی الله علیه وآله ولایت علی علیه السلام را در سایه آنها اعلام نمود.
    3. مصباح المتهجّد:843/758 - 752، الإقبال:259 - 254/2، مصباح الزائر:159 - 154.
    4. الكافی:1/148/4، تهذیب الأحكام:921/305/4، مصباح المتهجّد:736.
    5. الكافی:3/149/4، الإقبال:263/2. نیز، ر. ك:مصباح المتهجّد:736.
    6. الخصال:145/264.
    7. مائده، آیه 67.
    8. الإقبال:279/2، بحار الأنوار:1/300/98.
    9. الأمالی، شجری:146/1.
    10. ر. ك:ص 280، ح 805.
    11. مصباح المتهجّد:737، مصباح الزائر:167، الإقبال:276/2.
    12. حجّ مَبرور، یعنی حجّی كه با كلام پاكیزه و اطعام دیگران همراه باشد. ر. ك:حج و عمره در قرآن و حدیث:بخش دوم/فصل چهارم/ح 719.
    13. تهذیب الأحكام:317/143/3، الإقبال:282/2، العدد القویّة:4/166.
    14. الإقبال:260/2.
    15. تهذیب الأحكام:52/24/6، الإقبال:269/2، فرحة الغریّ:107.
    16. مصباح الزائر:154، مصباح المتهجّد:752. نیز، ر. ك:758 - 736، الإقبال:309 - 237/2.